1992: "HISTORIA, HYLLNINGAR OCH
HISTORIER"
Påverkad av skrifter, dock mest av en grann Arvikafru,
övergår Alfred (Ekstam) i Haglycka till råkost.
Brodern Johannes fortsätter med "vanlig mat" och drar litet
av löjets skimmer över den rätt
arbetskrävande råkosttillagningen.
En dag kommer han ned till Tomta, och med en särskild glimt
i sina mörka ögon talar om att han hade ätit
råkostfrukost.
-Ble Alfre gla da? frågades allmänt.
-Å, dä ble han fell inte, sa Johannes, dä va
två rå siller ja åt opp!
I en vacker dunge öster om sjön Mangen, längst
bort på Grytteruds ägor mellan landsvägen och
sjöstranden ligger Saras grav.
Det vi vet om platsen är av legenden och vi låter
denna berätta. Sara, en bygdens dotter, ung och älsklig
ligger begravd här. Hennes tragiska öde beskrivs olika,
men tydligen gick det med henne som med många
andra.
"I träldom och förnedring din rygg skall du
kröka
som slav och som sköka
en gång för din vekhets skull.
Ty, den som drömmer vackrast och den som blickar
mildast, brutalast och vildast
skall brytas mot jord och besudlas med mull".
Det blev ett barn "lagt i lönn," rannsakan och dom till
livets förlust. Sannolikt gick hon domen i förväg,
eftersom hon enligt sägnen jordades i stillhet utan
jordfästning, i ovigd jord i sin hemgårds mark som sed
var. Hårda lagar rådde denna tid. Färden till
platsen tycks ha skett efter klövjemetod, ty det
berättas att kistan var fastbunden med vidjeband på
stänger. En präst lär dock ha varit
närvarande, ty en av de närvarande välsignade den
döda för alla korgar bär hon plockat och gett bort
i bygden. Prästen uttalade då sin glädje
över att något vackert var sagt även vid denna
grav.
En lång tid efter detta gick en annan vandrerska från
en grannsocken till Mangskog landsvägen förbi Saras
grav. Då hon litet längre fram på vägen kom
till Lell-Olas-lanne, ett av nejdens vackraste strandpartier, vek
hon av från landsvägen in i en björkhage
varifrån hon sågs springa i sjön. En
närboende rådig kvinna skyndade till och förde
den olyckliga i land, hon var dock redan död och alla
upplivningsförsök var förgäves.
Under sina färder mellan Slorudsborg och Mangskogs
prästgård, ej långt från den senaste
händelsen, gick Fröding förbi dessa ställen.
Händelsen om Sara och den unga flickan som råkat i
olycka "för sin unga kärleks skull" hörde skalden
säkerligen talas om i prästgården och rördes
av de olyckligas öden.
Går man ännu i denna tid, sjuttiofem år efter
sista händelsen, landsvägen utefter sjön Mangen
och hör vindens sus i säven och böljornas svall
mot stranden kommer osökt tanken på Frödings
"Säv, säv susa, våg, våg
slå."
Efter Alfred Bryntesson
Det fanns så många som inte hade några
anhöriga att bo hos, utan de var ensamma i sina små
stugor. Jag har en mycket klar minnesbild av hur det var hos var
och en av dessa.
Den som bodde närmast oss var väl Fredrik i Lillstuga.
Han gjorde näverkontar, säckar av näver åt
folk. Jag minns att mitt på golvet i köket stod en
trebent stol, en sådan som går att skruva högre
och lägre, den var målad i klarblå färg och
uppskruvad till "lagom" höjd. Därpå stod det
alltid ett vitt och blåflammigt gammalt "nattkärl",
så fullt det kunde vara. Det var väl gubben Fredriks
"bekvämlighetsanordning".
Strax söder om mitt hem bodde Johannes på Ku'el
(Kullen). Han talade alltid för sig själv. Jag vill
minnas att han hade varit i Amerika, och blivit
förmögen. Han var också snål därefter!
Jag såg aldrig mer än två maträtter. Den
första var havregrynsgröt, som han kokade i en hög
smal järngryta som alltid stod på spisen. Den hade
aldrig varit diskad, utan såg ut som en väl
inrökt pipa med ett litet hål i mitten. Den andra
maträtten var stora kakor hårt bröd, som han
bröt sönder och lade i blöt i vatten och åt
med en träsked.
Nästa stuga beboddes av en trevlig gammal gumma. Hon hette
Marja och stugan var Åkerbråten. Hon talade
också för sig själv. Jag brukade få
följa med Mor till dessa gamla med en mjölkflaska, ett
par kakor och några ägg, det var alltid roligt.
När vi kom utanför dörren trodde vi att huset var
fullt av "främmat" (gäster), men när man
knackade på visade det sig att det var Marja som gick
omkring med en brinnande törvedssticka och lyste i
något skåp i "kôven" (köket). Det
var ett rent under att inte dessa gamla tände eld på
både sig själv och stugan. De flesta av dem rökte
också i kritpipor, särskilt gummorna. Varje gång
jag hämtade pensionen åt Marja, så skulle det
köpas "tobakspalt" och två kritpipor. Pensionen var 17
kronor, men jag tror det var för ett kvartal.
Lite längre bort bodde Karl i Haga. Hans hustru Emma och en
son dog i lungsot. Karl förtennade grytor och kastruller,
gjorde vispar av ståltråd och försörjde sig
väl på det viset. Han var också med i
flottningen så länge han orkade.
Kari på Skabben bodde i ett rum med öppen spis,
någon kokspis hade hon inte. Jag minns hur sotig
kaffekokaren var, som hängde på en stång
över glöden. Hon hade en gammaldags skänk med
klaff där hon dukade kaffet, och klippte sockerbitar av ett
sockertoppsstycke. Fägnaden bestod alltid av bröd
från någon grannstuga, som hon sparat innanför
blusen! Hon fiskade mycket, och ute på väggarna
hängde långa "klykor" med rensad abborre och
bäckforell som skulle torkas och sparas för
vinterbehovet. Ett hörn i rummet var packat med ved och
pinnar som hon burit hem från skogen. Kari brukade karda
och spinna ull åt folk, och fick väl därigenom en
och annan matbit.
Så var det Britta i Dammänga. Hon hade varit i USA i
sin ungdom, jag minns att hon kallade spisen för "stove" och
vattenhinken för "pail". Hennes hus bestod av ett rum, det
var jordgolv och väggarna var vitkalkade. Hon hade
också vedförråd i ett hörn av rummet,
där det låg en stor hög med avsågade
trädgrenar. Men hon var alltid noga med att hålla
rent, både sig själv och i huset. På huvudet
hade hon jämt en röd nattmössa av flanell. Britta
räknades som mycket skicklig i att spinna lingarn, så
hon spann åt så gott som alla, till damastdukar
mm.
Sven på Bränna var den som gjorde likkistor, Jens
på Skabben gjorde skor och lagade och halvsulade. Min Far
gjorde skor åt oss alla på förjulen, men
när jag blev äldre så skulle det vara
"köppjäxor". Glädjen när jag fick mina
första pjäxor minns jag än, jag var 14 år
gammal. Det är egentligen synd om barnen nu, de kan nog
aldrig bli så "överlyckligt" glada åt
något nu för tiden som man var i min barndom.
Ni frågar hur det var för dem som var olyckliga nog
att få "oäkta" barn. Ja, det borde nog berättas
av någon som "råkat i olycka", som det hette, det kan
nog inte beskrivas av någon annan. På 40-talet var
det några flickor här i bygden som var med i en
religiös förening. En av dem blev med barn, och skulle
gifta sig med barnets far. Hon måste stå på
knä och bedja både Gud och hela församlingen om
förlåtelse. "Den som är utan skuld, han kaste
första stenen" tror jag att det står. Det är en
så stor skillnad mellan förr och nu. Det fick absolut
inte talas om något som hade med sex eller dylikt att
göra i min ungdom. Allt var synd och skam, så varken
min Mor eller andra mödrar talade om en så naturlig
sak som att man skulle få menstruation när man blev i
12 - 13-årsåldern. Aldrig visades kärlek
öppet, allting blev hemligt och mystiskt.
- Signe Tholén f.1912
Ofta när man tänker tillbaka på händelser
som ägt rum för länge sedan, önskar man: -
Tänk om den eller den levat och kunnat berätta om
förr i tiden!
Nu är det meningen att jag skall försöka ge en
skildring över ting som jag hört berättas eller
minns. Jag börjar med att berätta om älgjakten vid
Hundfallet som slutade så tragiskt, årtalet har
skiftat med olika berättare och nu finns ingen att
fråga.
Det måste ha varit före 1910. Älgjaktslaget satt
utanför stugan på Hundfallet och tog igen sig mellan
dreven. Där fanns två bröder från Där
Nole; Einar och David. Som vanligt är så tittade man
på varandras gevär, kanske lade man an på prov.
En yngre man, Alfred, gjorde också så. Han hade
frågat ägaren, som försäkrat att vapnet var
oladdat. "Då skjuter jag väl då" sa han och
tryckte av. Han borde ju ha riktat vapnet uppåt, och i
synnerhet inte mot folk. Men bössan var laddad med
hagelpatron och två personer blev träffade i axeln,
sidan av bröstet och i armen. Det tycks ha blivit lika
skador på dem båda. Det var just dessa bröder,
David och Einar, som blev träffade av hagelsvärmen, och
det var den ene av bröderna som ägde geväret. Men
det kunde ha blivit värre än så! En morbror till
de skadade, Anders i Haget, satt i skottlinjen även han,
dessutom närmast. Just i det ögonblick när skottet
gick av hade han böjt sig ner för att knyta
skosnöret, han kände då suset av
hagelsvärmen just bakom nacken. Det blev en
uppståndelse, så högljudd att den hördes
ända till Kosterud (Nytorp), som är beläget
åtminstone 2-3 km därifrån (se avståndet
på kartan). Mor Krestin sände iväg hemmavarande
karlar för att utröna vad som hänt.
I den stora förvirringen kunde ingen bedöma hur stora
skadorna egentligen var, men det måste ha sett
fruktansvärt illa ut. Det gällde nu att komma under
läkarvård. Hade detta skett i dagens läge med
moderna hjälpmedel som telefon, ambulans och akutmottagning,
hade de säkert varit under vård inom en timme.
Då fanns inget av detta och
vägförhållandena var eländiga.
Körvägen de första kilometrarna var så
stenig och ojämn att det skulle ha blivit rena tortyren att
forsla de skadade på hästskjuts, det blev i
stället till att göra bårar och bära de
första kilometrarna, sedan fick de skadade bäddas ner i
vagnar och fortsätta till järnvägsstationen i
Edane, nu med häst.
Katrina på Hundfallet, härdig och i sina bästa
år, följde med som sköterska, ett tufft jobb.
Pojkarna hade säkert svåra plågor och var
chockade av händelsen. Men omtänksam som Katrina var
så hade hon tagit med en butelj vin eller brännvin
så att hon kunde ge dem en slurk när plågorna
blev för svåra. Resan till Edane tog tid och
först följande dag kom de med tåget till Karlstad
och vidare till lasarettet där.
Pojkarna kom så småningom hem fullt
återställda, men levde bara några år efter
olyckshändelsen. Det sades dock att det inte var några
sviter efter vådaskottet - dödsorsaken torde ha varit
"spanskan" eller lungsoten.
Men den olycklige skytten? Han reste till Amerika och hördes
aldrig av.
John Nyqvist
Även till skogsbygden Mangskog spreds nyheter från
andra trakter av vårt land. Daglig eller
varannandagsupplaga av tidningar fanns i nästan alla hem och
därmed kom världen därutanför betydligt
närmare.
Tidningsartiklar om brutalitet, våld, mord och bränder
satte fantasin i rörelse, man talade om Salaligan med
Samuelsson och Turneman som ledare och om "Bildsköne
Bengtsson" och "Tatuerade Johansson" och nog steg spänningen
åtskilliga grader när djungeltelegrafen
förkunnade att de två sistnämnda varit synliga i
Gräsmark och nu var på väg mot Mangskog,
närmare bestämt Tobyn.
Så plötsligt en dag uppenbarar sig två
okända män i bygatan. Folk stannar till, undrar och
drar sina slutsatser. Allt stämmer, det är de två
efterlysta kumpanerna - den bildsköne och den tatuerade. Nu
stiger spänningen ytterligare i trettiotalets Tobyn - goda
råd var dyra, vad som helst kunde ju hända!
På Bråten - byns centrum - fanns telefon, och man
larmade landsfiskalen i Arvika. Ordern från honom var att
jaktlaget skulle budas, varför Nils på Mon samlade
ihop sina älgskyttar. Under tiden hade de bägge
främlingarna gått skogsvägen mot Slobyn.
Några modiga män fick i uppdrag att på
avstånd och utan att bli upptäckta följa efter
dem, för att utröna vart de tog vägen. På
Storperstorpet på Slobyns ägor förberedde de
två sitt nattkvarter.
Nu hade landsfiskalen hunnit till Tobyn och denne, jämte
Nils, ordnade när mörkret lagt sig omringning av
stugan. Sedan älgjaktslaget ordnat sin gruppering gick de
bägge mot stugan, och när de kom till torpet såg
de att de bägge männen satt och spelade kort i skenet
från brasan, potatisskal vittnade om att en enkel
måltid ägt rum.
Nils berättade efteråt att han inte kände
någon rädsla när han och myndighetspersonen
från polisen steg in i köket, "-för jag hade ju
min revolver innanför skinnjackan". Revolvern var han
ägare till sedan sin USA-vistelse. Främlingarna blev
förstås häpna över all denna
uppståndelse med polis och folkuppbåd, men de kunde,
som det numera heter, legitimera sig och visa att de bara var
vanliga hederliga luffare. Sådana var inte så
ovanliga på den tiden.
Deras mening var att söka sig ner till Slobyn, men de
ångrade sig och gick tillbaka till Tobyn och gjorde
där ett ärevarv genom byn. De vandrade från stuga
till stuga, tog av sig mössorna, bugade sig och tackade
för den uppmärksamhet som byns innevånare visat
dem. Säkert såg de det komiska i det hela.
Anna-Lisa Andersson
När det kom ut på bygden om älgjaktslagets
polisiära insats så fick ryktena ny näring och
på flera ställen hade ju personer som uppträtt
underligt och skyggt observerats, det blev ju så att
säga ringar på vattnet. De som hade skämtlynne
kunde också utnyttja situationerna till att skoja med folk,
detta framkommer ju i Gylterudsboken i Urbans skildring om
"Örvass-koja".
Men i allmänhet var nog befolkningen bekymrad över att
de storförbrytare som härjade på andra platser i
landet skulle hitta vägen till dessa trakter, på flykt
undan polis och rättsväsende. Detta var nog orsaken
till att slobyborna noggrant lade märke till den
främmande personbil som emellanåt syntes på
olika vägar där. Ryktet fann vägen nedöver
socknen, vilket gjorde att de blev mer observanta än i den
vanliga vardagslunken.
En mörk höstkväll kom en helt okänd man in i
en avlägset belägen gård i Gylterud, när han
kommit in sade han "Det kommer en fin man in här strax,
uppträd nu hövligt". Men det fanns mycket folk i huset,
både bofasta och grannar, detta gjorde att de båda
fann det klokast att försvinna.
Några dagar senare greps Bildsköne Bengtsson och
Tatuerade Johansson av den norska polisen och
överlämnades till svenska myndigheter.
Vid rekonstruktion av de bådas förehavande framkom,
enligt polisrapport, att under den för mangskogsborna
aktuella tiden bägge vistats just i de trakterna. Den bil
som under samma tid varit synlig i Slobyn, syntes aldrig mer.
Hade jaktlaget haft tur kunde de fått gripa detta
kända förbrytarpar, som ju var något mycket mer
än vanliga luffare.
Året var 1934 och händelserna gav säkert upphov
till många samtal i stugorna under de mörka
höstkvällarna när man "kurade skymning".
Verner Ericsson
1
Keyland, Nils. Född 28 mars 1867 i Östigårn, Bjurbäcken, Mangskog.
2 f
Olsson, Nils. Född 16 oktober 1824 i Stenserud, Gräsmark.
3 m
Andersdotter, Stina. Född 4 november 1820 i Bjurbäcken, Mangskog.
4 ff
Nilsson, Olof. Född 12 augusti 1797 i Stenserud,Gräsmark.
5 fm
Olsdotter, Kjerstin. Född 1801 i Hult,Gräsmark.
6 mf
Mattsson, Anders. Född 5 maj 1782 i Bjurbäcken, Mangskog (S).
7 mm
Jonsdotter, Maria. Född 1 december 1794 i Treskog, Gunnarskog.
8 ff f
Olofsson, Nils. Född 1774 i Stenserud, Gräsmark.
9 ff m
Nilsdotter, Marit. Född 19 mars 1771 i Kymstad, Gräsmark.
10 fm f
Jonsson, Olof. Född 24 december 1770 i Hult, Gräsmark.
11 fm m
Jönsdotter, Kjersti. Född 1761 i Trötvik, Gräsmark.
12 mf f
Ersson, Mattes. Född 1747 i Bjurbäcken, Mangskog.
13 mf m
Olsdotter, Mali. Född 1761 i Humsjön, Mangskog.
14 mm f
Jansson Levin, Jon. Född 1773 i Lövhöjden, Treskog, Gunnarskog.
15 mm m
Persdotter, Kierstin. Född 9 november 1770 i Håkanstomta, Treskog,
Gunnarskog.
16 ff ff
Mattsson, Olof. Född 1736 i Stenserud, Gräsmark.
17 ff fm
Andersdotter, Gjertrud. Född 1735 i Kymstad, Gräsmark.
18 ff mf
Jönsson, Nils. Född 8 september 1730 i Kymstad, Gräsmark.
19 ff mm
Jonsdotter, Marit. Född 15 november 1733 i Trötvik, Gräsmark.
20 fm ff
Olsson, Jon. Född 1749 i Norra Västerrottna, Gräsmark.
21 fm fm
Olofsdotter, Marit. Född 1753 i Hult, Gräsmark.
22 fm mf
Nilsson, Jöns. Född 16 december 1722 i Kymstad, Gräsmark.
23 fm mm
Persdotter, Ingeborg. Född 4 januari 1731 i Gräsmark.
24 mf ff
Mattsson Cailan, Erik. Född 1708 i Där Öste, Bjurbäcken, Mangskog.
25 mf fm
Mattsdotter, Maria. Född 1705 i Bjurbäcken, Mangskog.
26 mf mf
Andersson, Olof. Född 7 december 1740 i Humsjön, Mangskog.
27 mf mm
Nilsdotter, Kari. Född 1737 i Söderlitorp, Linna, Gräsmark.
28 mm ff
Jansson Levin, Jan. Född 28 augusti 1745 i Treskog, Gunnarskog.
29 mm fm
Jonsdotter, Karin. Född 1 mars 1746.
30 mm mf
Källarsson, Per. Född 26 februari 1732 i Treskog, Gunnarskog.
31 mm mm
Ersdotter, Kjerstin. Född 1741 i Treskog, Gunnarskog.
(Kenneth Larsson)
Denna händelse tilldrog sig 1916. Det var en stor kyrklig högtid i Mangskog med biskop och ett flertal präster samlade. Detta har berättats av pojken som var med, och en av orsakerna till att den tas med i denna bok var att samtalet skedde i stort sett inom Grytteruds hemman.
En av kyrkvärdarna var tillsamman med ett av sina barnbarn på väg till kyrkan och färdsättet var då, liksom de flesta gånger, apostlahästarna. De upptäckte då att prosten Nyrin, bördig från Nytomta i Rinnen, med sin gamla mor gick före dem på vägen. Kyrkvärden säger då till barnbarnet:
"Nu går vi att sakte, ja vill inte bli i följe mä prosten."
Men prosten han gick ännu saktare och det oundvikliga inträffade; de hann ifatt dem. Prosten lyfte artigt på hatten och sa:
"Så bra att få sällskap med kyrkvärden till kyrkan!" och kyrkvärden svarade.
"Nä vi feck se prosten så sa ja att nu skynner vi oss så vi får följe, ja dä ä allti rolit å råke prosten."
När de så närmade sig prästgården sa prosten;
"Nu så skall vi präster samlas här för biskopen vill träffa oss, men jag hoppas att kyrkvärden tar hand om mor och hjälper henne till kyrkan!" Kyrkvärden svarade:
"Dä gär ja så gärne, dä ä rolit å få järe prosten e tjänst."
När så prosten vänt dem ryggen och gått upp mot prästgården säger kyrkvärden till pojken:
"Nu får vi att skynne oss!" Men pojken svarar förvånat:
"Men vi ska ju hjälpe den gamle te körka." Svaret kommer fort:
"Gamle kärnger får att klare sä sjal, ja har ânne å järe."
De två försvann hastigt från prostens mor, kanske kom någon dåtidens samarit och hjälpte henne till kyrkbänken. Om prostens och kyrkvärdens umgänge i fortsättningen har ej berättats.
Anna-Lisa Andersson/Verner Ericsson
Min första skolväg från Fjällstorp till småskolan i Betania var gamla landsvägen genom Takene över "Löckjala".
"Så hände sig på den tiden" att en ny väg skulle byggas från Grytterud till Treskog. Det stakades flera förslag på sträckningar från Grytterud, bl.a. ett som började någonstans där villorna Björkåsen och Björkebo nu ligger, men våra dåvarande "översåtar" bestämde sig för alternativet från Älvvik. Bygget påbörjades 1934, alla inkvarteringsmöjligheter togs i anspråk av vägarbetare, som kallades för AK-are (förkortning för något som jag tror betydde arbetslöshetskommission).
Vi skolungar tog nog den påbörjade vägbiten mellan Älvvik och Hårdstuga tidigt i bruk av nyfikenhet, då det var en del rörelse på gång i samband med anläggandet av den nya bron - eller rättare trumman - över "môsdike" söder om Hårdstuga. Det drevs ner plank i marken som en invallning där trumman skulle placeras och vattnet pumpades bort med en pump som liknade en stor gryta med en lång pumpstång som drevs av AK-are.
Så skulle jord och "lergôr" bort, varvid "grävskopan" (bestående av spadar och skyfflar) från botten fick utföra detta i omgångar - först upp på en avsats, sedan fick nästa åkare skotta vidare. Både den här omnämnda trumman och övriga gjordes av stenblock som baxades på plats med stubbrytare och järnspett och placerades på underlag av stabilt virke. Stenblocken, som kilades ur något lämpligt berg, kördes fram med häst eller t.o.m. så moderna maskiner som lastbil.
Det bör kanske också nämnas att hålen som behövde borras i berget för att kunna kila ut stenblocken borrades för hand med stenborr och slägga.
Arne Sällström
En liten grön lastbil skulle inte klara av att få fram varor. Så här ser leveranserna ut en vecka i början av 2002:
ICA-bilen, tisdag och torsdag
Pågens
Pååls
Allbröd ibland
Scan, kan komma 3 gånger, oftast 2 (med buss)
Skogaholm, 5 dagar i veckan (med buss)
Nordells, 5 dagar i veckan (med buss)
Åbro, dricka
Pripps, dricka
Milko, mjölkbilen, 5 dagar i veckan
Anna-Lisa Andersson
Vi i familjen Särnblad kom 1925 till Humsjön från Sunne. Då fanns sex gårdar i Humsjön:
Jonastomta, Hagen och Håkanstomta var arrendeboställen under Billeruds AB, Lycka, Tomta
och Där Nere var egna hemman.
Vi bodde på Jonastomta - pappa Joel, mamma Elin samt barnen Greta, Axel, Anna-Maja, Inga
och Maj-Britt. Vi hade fyra kor och en häst, samt gris förstås som vi slaktade till jul.
En kalv hade vi oftast, som blev mat till midsommar.
I Hagen bodde Johannes Zetterlund med makan Hilma, barnen Emanuel (”Malle”), Viktor, Anna
och Helge. Där fanns 3-4 kor samt hästen ”Petter”, och några får (”söer” sa vi). Bråten
hörde till Hagen, där fanns en gammal timrad lada som numera finns på Skutboudden i Brunskog.
På Håkanstomta bodde Gustav Hellberg med hustru Anna samt barnen Tage, Henning och Göte.
De bodde där till 1930-talet, då de flyttade till Brattsättra i Långjohanstorp. Anna Hellberg
var f.ö. född i Milfallet. Efter Hellberg kom Holger och Anna Nilsson till Håkanstomta. De
hade inga barn, men fick senare en adoptivdotter som hette Ester. Annas bror Karl-David bodde
tidvis där, han utbildade sig senare till skogvaktare.
I Lycka bodde Viktor Johansson med hustru Maja och dotter Margret. Även Viktors föräldrar
bodde där, de hette Magnus och Sofia. De var gamla redan när vi kom till Humsjön, Magnus var
ganska senil - han skulle ”kokkla” (trolla) på folk. Vi barn var ganska rädda för honom.
På Tomta bodde Alma och Oskar Andreasson med barnen Maja och Anna-Stina, samt Oskars bror
Viktor.
Där Nere bodde syskonen Anna och Johan Andersson, samt Anselm Ekelöf som var fosterson
till Annas mamma. Vi hörde berättas att Annas mamma gick från Humsjön till Stockholm för att
hämta Anselm från ett barnhem. Anselm blev mentalskötare i Kristinehamn, men kom hem till
Anna och Johan under julen och sommaren.
Arbete fanns för både stora och små.
På hösten höggs det timmer i Billeruds skogar som sedan skulle mätas av (apteras), därefter
kördes timret ihop i högar (lunning). När det blev kallare och marken frusit till kördes
timmerlassen ner till stranden vid Rita för att sorteras (”tumminga”) och vältas ner i sjön
för vidare flottning genom Humsjön och Flyta ner till Mangen. Vid flottningen var det arbete
både dag och natt och dag för karlarna.
Så kom våren med plöjning och harvning och sådd (ploganna) och sommaren med skörd (slåttanna).
På hösten fick vi ledigt från skolan för att plocka potatis (usch, tyckte vi). Vi hade fyra
kilometer att gå till skolan i Tobyn, ofta fick vi pulsa i snö mellan Humsjön och Knaggen.
Det blev bra motion, och det gick fort nerför backarna med skidor och spark. Vi hade mycket
roligt också, när det var skare satte vi ihop sparkarna och åkte utför kullarna. Ofta kom
ungdomar från Långjohanstorp och Sälsjön för att vara med på begivenheterna.
Handelsboden fanns vid Knaggen ungefär 2½ km bort, dit fick man gå för att köpa jäst för 5 öre
när det fattades. All post kom med bussen till Knaggens affär. Den som först kom dit för att
handla tog all post med sig till grannarna och lämnade sedan in den på Jonastomta, där alla
kom förbi. De som bodde i Stensjön ca 5 km längre bort hämtade också sin post på Jonastomta
när de skulle handla.
Elektriskt ljus fick vi vid slutet av 30-talet, innan dess var det bara fotogenlampor som gällde.
Även karbidlampor användes på en del ställen.
1944 började nog avflyttningen från Humsjön, nu finns ingen som bor i byn permanent längre.
Några hus har blivit sommarstugor.